Nowy Hyundai Kona Electric (2020) ma zasięg WLTP wynoszący 484 jednostki (zwane niekiedy „kilometrami”). Zeszłoroczny model oferował 449 jednostek. Różnica jest spora, bo wynosi +7,8 procent – i to bez zmiany pojemności baterii. Co się stało? Spróbujmy pospekulować.

Hyundai Kona Electric (2020) vs (2019) – który model wybrać?

W 2018 roku Hyundai obiecywał, że Kona Electric 64 kWh przejedzie 470 jednostek WLTP. W 2019 roku jako oficjalną wartość podano 449 jednostek. Teraz, w roku 2020, zwiększono ją do 484 jednostek, czyli najwyższej wartości w historii.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że może chodzić o jakąś optymalizację zespołu bateryjno-napędowego i niewykluczone, że do niej doszło. Producent chwali się również oponami Michelin Primacy 4. Mamy jednak wrażenie, że Hyundai nie wprowadzał żadnych poważnych zmian w napędzie, a przynajmniej nie takie, które zaowocowałyby niemal 8-procentowym wzrostem zasięgu – a wymiana opon na inne raczej nie przyniesie aż tak spektakularnych efektów.

Naszym zdaniem doszło po prostu do urealnienia wyników. Realny zasięg Hyundaia Kona Electric (2019) według Agencji Ochrony Środowiska (EPA) to 415 kilometrów. Wielu nabywców Kony z baterią 64 kWh twierdziło, że przy normalnej jeździe da się osiągnąć tę wartość bez większych problemów – co oznacza, że przy odrobinie umiejętności auto przejedzie więcej niż 415 kilometrów na jednym ładowaniu.

Identyczna sytuacją była z Kią e-Niro posiadającą taki sam zespół bateryjno-napędowy:

> Kia e-Niro z zasięgiem realnym 430-450 kilometrów, a nie 385, jak wynika z EPA? [zbieramy dane]

415 kilometrów według EPA przelicza się na około 480 jednostek według zawyżającej zasięgi WLTP. Wartości zaczynają więc do siebie idealnie pasować.  Podejrzewamy zatem, że choć Hyundai Kona Electric (2020) może być minimalnie bardziej efektywny energetycznie, to różnica w stosunku do rocznika (2019) będzie symboliczna.

Dlatego gdy staniemy przed dylematem, czy wybierać tańszy model z rocznika (2019), czy droższy, ale z wyższym zasięgiem WLTP, z rocznika (2020), rekomendujemy zakup tańszej wersji. Natomiast przy wyborze wariantu (2020) zwracajmy uwagę na dokładną datę produkcji – Kona Electric 64 kWh z wyższym zasięgiem WLTP produkowana jest od marca 2020.

Na razie nie wiadomo, czy podobne podbicie zasięgu WLTP pojawi się w wariancie z baterią 39,2 kWh.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: choć procedura WLTP wyraźnie mówi o „kilometrach” zasięgu, postanowiliśmy, że będziemy stosować słowo „jednostki”. Podawane w katalogach wartości obliczane według WLTP są możliwe do osiągnięcia tylko w spokojnym ruchu miejskim – wtedy 484 jednostki faktycznie mogą zamienić się w 484 kilometry zasięgu na jednym ładowaniu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: