Polski oddział Volvo pochwalił się wynikami za rok 2019 oraz potwierdził plany dotyczące rozwoju. Przypomniano przy okazji, że pierwsze elektryczne Volvo XC40 Recharge będą trafiały do odbiorców w Europie w ostatnim kwartale 2020 roku. W Polsce będzie to dopiero 2021 rok.
Volvo – wyniki roku 2019 i plany dotyczące przyszłości
Produkcja Volvo XC40 Recharge P8 wystartuje w drugiej połowie roku, auto będzie dostępne u nas w roku 2021, dlatego w Polsce zamówienia nie są jeszcze zbierane. Jednak dla wybranych krajów kilka dni temu uruchomiono konfigurator online (np. dla Norwegii, patrz TUTAJ).
Z naszych obliczeń wykonanych w październiku 2019 roku wynika, że cena XC40 Recharge wyniesie około 235 tysięcy złotych. Polski oddział zastrzega jednak, że kwota nie została ustalona, a na pewno wpłynie na nią otoczenie rynkowe.
Każdego roku producent chce prezentować jedno nowe auto elektryczne. Niewykluczone – to już nasze spekulacje – że w tym roku będzie to model mniej popularny, żeby zostawić jak najwięcej ogniw dla Polestara 2 i Volvo XC40. Prędzej czy później na rynek zawita Volvo XC90:
> Nowe Volvo XC90 również elektryczne. Produkcja na początku 2022 roku
Volvo stopniowo rezygnuje z silników Diesla, a wprowadza hybrydy uproszczone i hybrydy plug-in – wrócimy do nich za moment.
Sprzedaż na świecie i w Polsce
W 2019 roku na całym świecie Volvo sprzedało 705 452 samochody, z czego:
- 340 605 w Europie,
- 154 951 w Chinach,
- 108 234 w Stanach Zjednoczonych,
- 101 652 na pozostałych rynkach.
Łatwo zatem zauważyć, że firma jest mniej więcej dwa razy większa niż Tesla, również pozycjonuje się w segmencie premium, więc może być ciekawym benchmarkiem dla kalifornijskiego producenta nawet mimo zupełnie innej oferty napędowej.
W Polsce w 2019 roku nabywców znalazło 10 975 egzemplarzy, największe zainteresowanie wzbudzał Volvo XC60, na drugim miejscu znalazło się nowe XC40. W segmencie SUV-ów premium XC60 prowadzi nieprzerwanie od 11 lat. Ciekawostka: spośród wszystkich modeli kobiety kupują nieco mniej niż 40 procent aut – i koncentrują się na… SUV-ach.
Najsłabiej wypada Volvo S60, którego w zeszłym roku sprzedano zaledwie 528 sztuk.
W 2019 roku 2,25 procent sprzedanych aut stanowiły hybrydy plug-in, co jest wynikiem wielokrotnie lepszym niż wynosi średnia rynkowa (mniej niż 0,5 procent). W roku 2020 ze względu na ograniczenia emisji założono ambitny wzrost ich udziału do 5 procent: