Kia podała informacje na temat rocznika modelowego 2020 Kii e-Niro. Większość zmian jest kosmetyczna, ale o jednej nowince warto opowiedzieć nieco szerzej: otóż w nowym roczniku nabywca samochodu ma możliwość zakupu opcjonalnej 3-fazowej ładowarki. Dotyczy to wersji z baterią 39,2 oraz 64 kWh.

Ładowarka 3-f w Kii e-Niro

Dotychczas Kia e-Niro obsługiwała ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 7,2 kW na jednej fazie (1-f). To znaczy, że musieliśmy mieć przyłącze, które było w stanie obsłużyć natężenie do 32 amperów przy 230 woltach. Tymczasem w polskich domach znacznie częściej spotyka się przyłącza trzyfazowe (3-f), ale obsługujące do 16 amperów na jednej fazie.

Samochód nie potrafi magicznie łączyć faz, łatwo więc policzyć, że z takiego gniazdka Kia e-Niro (2019) ładowała się z mocą do 230 V * 16 A * 1 faza = 3 680 W = 3,68 kW. Na uzupełnienie baterii o pojemności 64 kWh trzeba było więc trochę poczekać (~18 godzin).

> Ładowanie to nie tankowanie. Przestań myśleć, że auto elektryczne naładujesz tylko na stacji, bo to nieprawda [twarde dane GreenWay]

Przy trzech fazach mamy 230 V * 16 A * 3 fazy = 11 040 W = 11 kW, z czego Kia e-Niro (2020) potrafi wykorzystać do 10,5 kW. Moc ładowania wzrasta niemal trzykrotnie, czyli około trzykrotnie skróci się czas ładowania. Nawet całkowicie pusta bateria naładuje się do pełna w ciągu nocy (~6,5-7 godzin).

Dodajmy jedno ważne zastrzeżenie: aby skorzystać z pełni możliwości gniazda siłowego i ładowania z trzech faz, konieczna jest naścienna stacja ładowania (wallbox, EVSE) lub odpowiednio przygotowany kabel z elektroniką monitorującą (czyli właśnie EVSE). Samo podłączenie samochodu do gniazda siłowego nie wystarczy.

Inne nowinki w Kii e-Niro (2020)

Oprócz możliwości wyboru opcjonalnej ładowarki 3-fazowej w najnowszym roczniku dostaniemy również nieco inaczej wyglądające tylne światła. Oraz:

  • delikatnie odświeżone liczniki,
  • opcjonalny mechanizm rozpoznawania znaków,
  • opcjonalny 10,25-calowy ekran nawigacyjny z usługą online UVO Connect (aplikacja zarządzająca),
  • nowe niebieskie wstawki Electric Blue w kabinie w najwyższej wersji wyposażeniowej,

  • opcjonalne reflektory LED z przodu,
  • opcjonalne gniazdko 230 V,
  • nowy kolor lakieru (metaliczny niebieski).

> Dopłaty do samochodów elektrycznych DLA FIRM z gotowym rozporządzeniem! Czekamy na zgodę KE i nabór wniosków

Jeśli chodzi o podstawową specyfikację, nie wprowadzono w niej żadnych modyfikacji. Dane techniczne Kia e-Niro (2020) są następujące:

  • jedna z dwóch pojemności baterii do wyboru: 39,2 lub 64 kWh,
  • jedna z dwóch mocy silnika do wyboru: 100 kW (136 KM) z baterią 39,2 kWh lub 150 kW (204 KM) z baterią 64 kWh,
  • WLTP: 289 km (39,2 kWh) lub 455 km (64 kWh), co realnie oznacza około 247 i 385 kilometrów zasięgu w trybie mieszanym.

Kia e-Niro (2020) – ceny bez zmian

Bez zmian są również ceny auta na rynku niemieckim (bo jego dotyczy podstawowy komunikat, źródło). Słabsza wersja z mniejszą baterią będzie zaczynać się od 35 290 euro, mocniejsza i lepsza – od 39 090 euro. Zgodnie z naszymi wstępnymi obliczeniami w Polsce byłoby to odpowiednio: 150 i 180 tysięcy złotych.

Wszystkie zdjęcia: (c) obs/Kia Motors Deutschland GmbH/MAGROUND GmbH

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 11 głosów Średnia: 5]