FIA podała wytyczne dotyczące pojazdów Formuły E Gen3 (trzeciej generacji). W porównaniu do obecnej drugiej generacji (Gen2), samochody dysponowałyby dodatkowym silnikiem na osi przedniej, lżejszą baterią o zbliżonej pojemności oraz wyższą mocą silnika. Wróciłyby też pit-stopy, które byłyby wykorzystywane do ładowania pojazdów.

Formula E Gen3 – co wiemy

Bolidy Formuły E trzeciej generacji mają być lżejsze o 120 kilogramów i ważyć 780 kilogramów wraz z kierowcą. Największy zysk wagi spodziewany jest na baterii, która powinna dać się odchudzić do 284 z obecnych 385 kilogramów (-101 kg). Jej pojemność zostanie nieco zmniejszona: zamiast 52 kWh zaplanowano 51 lub 49 kWh, w zależności od ostatecznego wariantu.

Bolidy miałyby zyskać drugi, dodatkowy silnik na osi przedniej, ale byłby on wykorzystywany wyłącznie do rekuperacji energii – bez możliwości napędzania kół. Zakładana moc to maksymalnie 350 kW (źródło). Z kolei silnik na tylnej osi zyskałby moc 300 kW (obecnie: 200 kW) oraz 350 kW w trybie doładowania (dziś: 250 kW). Maksymalny poziom rekuperacji to 250 kW.

Moc ładowania bolidu mogłaby wynieść do 600 kW.

> Tesla ograniczy możliwości Autopilota w niektórych europejskich Modelach S i X. Wszystko przez przepisy

To maksymalne zakładane wartości (Scenariusz A), jednak FIA zaproponowała jeszcze drugi wariant, który można by nazwać wydajnościowo-oszczędnym.

Scenariusz B oferuje nieco mniejsze moce: 250 kW na osi tylnej, z maksimum wynoszącym 300 kW w trybie doładowania. Nieco niższa byłaby także moc rekuperacji: do 250 kW na osi przedniej i 200 kW na osi tylnej. Bateria miałaby pojemność 49 kWh i byłaby ładowana z mocą do 450 kW.

W obu wariantach ładowanie odbywałoby się w pit-stopach.

Pojazdy mają zadebiutować w sezonie 2022/23, czyli za trzy lata.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: