Jeden z naszych Czytelników, Pan Jacek, jeździ hybrydą plug-in: BMW 740Le. Postanowiliśmy poprosić go o dane z komputera, żeby sprawdzić, czy spalanie samochodu ładowanego z gniazdka faktycznie może wynosić 2,5-3,5 litra na 100 kilometrów. Efekt? Rzeczywiście tak jest!
Spalanie hybrydy plug-in – ładuj się codziennie, żeby tankować od święta
Spis treści
BMW 740Le xDrive iPerformance to poprzednia generacja hybrydy plug-in BMW serii 7. Samochód dysponuje 4-cylindrowym silnikiem spalinowym o mocy 190 kW (250 KM) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 83 kW (113 KM). Łączna moc całego systemu to 240 kW (326 KM), łączny moment obrotowy – 500 Nm. Pojemność baterii to 7,4 kWh (brutto: 9,2 kWh).
> Pojemność baterii całkowita a użyteczna – o co w tym chodzi? [ODPOWIADAMY]
Przy włączonym trybie hybrydowym (domyślnym, Auto eDrive) samochód może nie uruchamiać silnika spalinowego do 80 km/h (dane producenta; Panu Jackowi udało się do 90-110 km/h). W trybie elektrycznym (Max eDrive) bez uruchamiania silnika spalinowego rozpędzimy się nawet do 140 km/h. Auto w tej wersji waży 2 075 kilogramów, czyli nieco ponad 2 tony.
Podczas premiery producent obiecywał niezwykle optymistyczne zasięgi na baterii przekraczające 40 kilometrów – jak to zwykle według cyklu NEDC. Jednak faktyczny zasięg na jednym ładowaniu jest nieco mniejszy, Pan Jacek określa go na 20-25 kilometrów, aplikacja podaje 26 kilometrów:
Według naszego Czytelnika planowanie tras przy tak małym zasięgu jest praktycznie niemożliwe, jeśli polujemy na darmowe ładowarki. Musimy trzymać się trasy albo ładować podczas wahadłowych podróży dom-praca.
A jak wygląda spalanie podczas normalnej jazdy?
W obecnym cyklu pomiarowym Pan Jacek przejechał 8 040 kilometrów i średnie spalanie na tym dystansie wyniosło 3,4 litra na 100 kilometrów (komputer liczy odcinki do 10 000 kilometrów).
Jednak realnie bywa mniej. Powyższą średnią zawyżyła 600-kilometrowa trasa do Poznania na benzynie oraz pętla o długości 1 200 kilometrów Warszawa – Jurata – Ruciane Nida – Warszawa. Przed trasą spalanie wynosiło 2,5 l/100 km, po niej podniosło się do 3,7 l/100 km, teraz spadło do 3,4 l/100 km.
Przykładowo z Warszawy do Juraty przy licznikowych 150 km/h autostradami A2 i A1 nasz Czytelnik włącza tryb Battery Control (ładowanie i utrzymanie poziomu baterii) na obwodnicy Gdańska. Na stację Shella w Pucku dojeżdża z deklarowanym zasięgiem elektrycznym wynoszącym 25-27 kilometrów. Stamtąd prawie całą trasę do Juraty dojeżdża w trybie elektrycznym. Dystans 490 kilometrów pokonuje zwykle w 4 godziny, wliczając tankowanie.
Przy jeździe wyłącznie na benzynie spalanie BMW 740Le xDrive iPerformance wynosi około 10 litrów na 100 kilometrów. Przy jeździe lokalnej z ładowaniami, gdzie da – poniżej 1 l/100 km.
Najnowsza generacja BMW serii 7 jako hybryda plug-in to BMW 745e z większą baterią, większym silnikiem spalinowym i większym zasięgiem na jednym ładowaniu:
> Nowe BMW 745e: akumulatory 12 kWh, większy zasięg, większy silnik spalinowy