FCA ogłosiło chęć budowy laboratorium testowego, w którym badana będzie możliwość obsługi V2G przez samochody koncernu. Kompatybilność z V2G oznacza, że przykładowy Fiat 500e podłączony do specjalnego gniazdka mógłby oddawać energię elektryczną do sieci.

V2G w E-mobility Lab

Eksperymenty z V2G będą prowadzone w Laboratorium Emobilności (E-mobility Lab) w Turynie (Włochy) uruchomionym na terenie firmy Terna. Samochody będą podłączane do inteligentnych „rozładowywarek”, które mają znać i rozumieć zapotrzebowanie sieci – to one będą sterować całym procesem. Dodatkowe studia wykonalności zostaną przeprowadzone w kompleksie Mirafiori należącym do FCA (źródło).

Technologia V2G może w przyszłości pozwolić na złagodzenie skoków zapotrzebowania na energię elektryczną. Samochody mogłyby się ładować nocą, kiedy elektrownie pracują w trybie jałowym, by następnie w ciągu dnia oddać niewielką ilość energii do sieci. Aktualnie najbardziej zaawansowane prace nad tematem toczą się w Nissanie, który jako jeden z ostatnich modeli na europejskim rynku wykorzystuje złącze ładowania Chademo.

Fiat może mieć o tyle utrudnione zadanie, że prawdopodobnie wykorzysta złącze (i protokół) CCS, a ten w obecnie wykorzystywanej wersji 2.0 nie przewiduje dwukierunkowego przepływu energii (V2G, vehicle-to-grid, samochód->sieć). Kompatybilność z V2G ma się pojawić dopiero w CCS 3.0 w okolicy 2025 roku:

> Kompletne V2G w CCS pojawi się do 2025 roku. Za późno? W sam raz?

Ilustracja otwierająca: Fiaty Centoventi podłączone do inteligentnych ładowarek/”rozładowywarek” V2G (c) FCA

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]