Pojawiła się druga wersja rozporządzenia, które reguluje kwestie dopłat do samochodów elektrycznych. Z naszego punktu widzenia najważniejsza informacja jest taka, że próg pozostał na poziomie 125 000 złotych, ale wysokość maksymalnej dopłaty obniżono do 36 000 zamiast dotychczasowych 37 500 złotych. W rozporządzeniu pojawiła się też kategoria L, która obejmuje motorowery, motocykle i trój- i czterokołowce.

WAŻNE! W porównaniu do wersji z lipca 2019 roku, obecna wersja procedowana jest osobną ścieżką i NIE zawiera w nagłówku informacji, że chodzi o osoby fizyczne. Domniemamy zatem, że dotyczy ona firm, przedsiębiorców i organizacji – stanowi więc obiecywaną, drugą część kompletnego rozporządzenia. W takiej sytuacji zupełnie inaczej należy traktować zawarte w projekcie ceny:

> Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm – WAŻNE, limit 125 000 zł to kwota netto

Spis dokumentów można znaleźć TUTAJ.

Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019 dla firm

W obecnej wersji rozporządzenia z 21 sierpnia 2019 roku (patrz TUTAJ) dla pojazdów samochodów kategorii M1 ustalono następujące warunki:

  • dla samochodu elektrycznego 30 procent kosztów kwalifikujących do objęcia wsparciem (ceny nabycia), ale nie więcej niż 36 tysięcy złotych,
  • dla samochodu napędzanego gazem ziemnym do 30 procent kosztów kwalifikujących, ale nie więcej niż 20 tysięcy złotych,
  • dla samochodu napędzanego wodorem do 30 procent kosztów kwalifikujących, ale nie więcej niż 100 tysięcy złotych.

Pozostawiono również maksymalny próg cenowy: nabywany samochód elektryczny nie będzie mógł być droższy niż 125 tysięcy złotych. O dziwo, zniknęły progi cenowe dla pojazdów zasilanych wodorem:

Dodajmy, że kategoria M1 to pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony przeznaczone do przewozu osób mające nie więcej niż 9 miejsc wliczając w to kierowcę. Czyli do dopłaty kwalifikuje się zarówno Smart EQ ForTwo, jak i Opel Corsa-e – oczywiście pod warunkiem, że pojazdy są fabrycznie nowe i nie były wcześniej rejestrowane (wymóg rozporządzenia).

> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [sierpień 2019]

Dopłaty do motocykli elektrycznych, motorowerów oraz trój- i czterokołowców

Ciekawa jest tutaj kwalifikacja Renault Twizy. Otóż pojazd ten należy do kategorii ciężkich czterokołowców (L7e), a pojazdy elektryczne kategorii L – czterokołowce, motocykle i, UWAGA, motorowery – zostały objęte odrębną kategorią dopłat. Wcześniej ich kwestia była niejasna, teraz wiadomo już (paragraf 54, punkt 6), że ich nabywcy upoważnieni są do dopłaty w wysokości 5 tysięcy złotych, ale nie więcej niż 30 procent kosztów kwalifikowanych:

Dopłaty do większych busów, pojazdów dostawczych i ciężarówek BEZ maksymalnego progu cenowego

W rozporządzeniu uwzględniono również dopłaty do samochodów kategorii M2 oraz N1. Ta pierwsza to pojazdy do przewozu osób z maksymalnie 9 miejscami (wliczając kierowcę), ale z dopuszczalną masą całkowitą (dmc) wynoszącą 5 ton. Ta druga to pojazdy dostawcze z dmc do 3,5 tony. W tych przypadkach można ubiegać się o następujące dopłaty (paragraf 54, punkt 3):

  • dla pojazdów elektrycznych do 30 procent kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, ale nie więcej niż 70 tysięcy złotych,
  • dla pojazdów zasilanych gazem ziemnych do 30 procent kosztów, ale nie więcej niż 30 tysięcy złotych.

W przypadku samochodów dostawczych z kategorii N2 (dmc w przedziale między 3,5 a 12 ton), dopłata może wynieść:

  • dla pojazdów elektrycznych do 30 procent kosztów kwalifikujących się, ale nie więcej niż 150 tysięcy złotych,
  • dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym do 30 procent kosztów, ale nie więcej niż 35 tysięcy złotych.

W przypadku ciężarówek (kategoria N3, dmc powyżej 12 ton) dopłata może wynieść 30 procent i nie więcej niż 200 tysięcy złotych dla elektryka oraz 100 tysięcy złotych dla samochodu zasilanego gazem ziemnym. We wszystkich kategoriach samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów nie istnieje cenowy próg dopłat, tak więc auto dostawcze może kosztować 150, 200 czy nawet 300 tysięcy złotych netto.

> Dopłata do stacji ładowania samochodów elektrycznych? Jest projekt: do 25,5 tys. zł na normalną moc, do 150 tys. zł na dużą

Kiedy rozporządzenie wchodzi w życie?

Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia, ale jego ogłoszenie nastąpi dopiero wtedy, gdy zostanie ukończone. Ponadto dopłaty będą uruchamiane odpowiednim ogłoszeniem o starcie naboru wniosków.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 18 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: