Skoda iV – takie oznaczenie będą nosiły samochody elektryczne i hybrydy plug-in czeskiego producenta. Gamę otworzyła Skoda CitigoE iV, czyli model całkowicie elektryczny segmentu A, oraz Skoda Superb iV, hybryda plug-in segmentu D. Ta ostatnia jest bardzo blisko spokrewniona z Volkswagenem Passatem GTE nowej generacji.
Skoda iV – samochody elektryczne, zelektryfikowane i… inteligentne
Spis treści
Marka iV jako symbol marki aut zelektryfikowanych to nie wszystko. Litera „i” ma oznaczać inteligencję samochodów, co sugeruje, że w najbliższych latach będą one stopniowo wyposażane w nowe mechanizmy komunikacji oraz umiejętność jazdy autonomicznej. Zapowiedź inteligentnego interfejsu widzieliśmy już w Volkswagenie ID.3 – ma on pozwolić na głosowe aktywowanie niektórych funkcji samochodu, w tym regulowanie temperatury czy włączanie klimatyzacji.
Skoda mówi również o „ekosystemie dla rozwiązań mobilnych”. Pod tym szerokim sformułowaniem kryje się prawdopodobnie możliwość nawigowania do niezajętych stacji ładowania oraz brak konieczności wożenia ze sobą kart RFID. Samochód będzie rozpoznawany przez ładowarkę po włożeniu wtyczki do gniazda, a opłata za cały proces obciąży właściciela na koncie internetowym Volkswagen/Skoda. W Niemczech Volkswagen mówi wręcz o sprzedaży energii uzyskiwanej z odnawialnych źródeł (OZE), co doskonale uzupełniałoby zakup samochodu elektrycznego.
> Skoda CitigoE iV – elektryczna Skoda na bazie VW e-Up już oficjalnie
Skoda Superb iV: dane techniczne i wszystko, co wiemy
Do końca 2022 roku Skoda chce mieć w ofercie 10 samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych. O CitigoE iV dość szeroko się już rozpisywaliśmy (link powyżej). Skoda Superb iV (PHEV, Plug-in) to ładowana z gniazdka hybryda z baterią o pojemności 13 kWh (pojemność całkowita; użyteczna = ~10,5 kWh), silnikiem elektrycznym i benzynowym 1.4 TSI. Łączna moc całego zespołu napędowego to 160 kW (218 KM).
Znajdujące się w atrapie chłodnicy gniazdko pozwala na uzupełnianie energii z mocą do 3,6 kW, a producent deklaruje 55 km WLTP – czyli około 47-51 km zasięgu realnego w trybie czysto elektrycznym.