Nie trzeba było długo czekać, żeby Tesla zaprezentowała odświeżony Model S i X. W samochodach pojawił się nowy zespół napędowy, w którym wykorzystano magnesy trwałe – dokładnie takie, jak w Tesli Model 3. Modyfikacja sprawiła, że Tesla S Long Range zbliżyła się do 600 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu!
Tesla Model S / X (2019): komputer FSD, lepszy zasięg, zmienione zawieszenie pneumatyczne
Spis treści
Z punktu widzenia użytkowników najważniejszą aktualizacją w ostatnim okresie może być nowy komputer Autopilot HW 3.0 obsługujący Jazdę w Pełni Samodzielną (Full Self-Drive, FSD). Jednak nie wszyscy zdecydują się na aktywowanie FSD ze względu na konieczność dopłaty w wysokości kilku tysięcy dolarów czy euro. Dla takich nabywców istotniejsze mogą być pozostałe modyfikacje, które właśnie ogłoszono.
Nowe silniki i wzrost zasięgu
Wszystkich nabywców nowych Tesli S i X dotyczy wymiana silnika napędzającego przednią oś na wariant z magnesami trwałymi zamiast elektromagnesów – przy tylnej osi pozostaną silniki indukcyjne (z elektromagnesami). Silniki z magnesami trwałymi zaprojektowano z myślą o Tesli 3, ponieważ oferują one lepsze parametry w pewnych warunkach oraz gwarantują niższe koszty produkcji:
> Projektant z Tesli tłumaczy powody przejścia na magnesy trwałe w Tesla Model 3
Nowe silniki w Modelu S i X pozwolą na osiągnięcie wyższej mocy, wyższego momentu obrotowego, lepszego przyspieszenia oraz umożliwią 10-procentowe zwiększenie zasięgu. To ostatnie stało się możliwe dzięki, jak mówi producent, efektywniejszemu wykorzystaniu energii podczas jazdy oraz lepszemu jej odzyskiwaniu w trakcie hamowania rekuperacyjnego.
Warianty Long Range Tesli – czyli wyposażone w baterię o pojemności około 100 kWh – mają teraz osiągać:
- 595,5 kilometra (!) zasięgu w przypadku Tesli Model S,
- 523 kilometry w przypadku Tesli Model X.
Oprócz wariantu Long Range do oferty wracają wersje Standard Range, czyli wyposażone w baterię o pojemności około 75-85 kWh – wartość zależy od tego, czy mówimy o pojemności użytecznej (netto), czy całkowitej (brutto). Zaoferują one:
- 458,7 kilometra zasięgu w przypadku Modelu S,
- 402 kilometry zasięgu w przypadku Modelu X.
Nowe zawieszenie pneumatyczne
Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem Tesli, w samochodach pojawia się nowe zawieszenie pneumatyczne. Mechanizmy tłumienia adaptacyjnego mają gwarantować wyższy komfort, reagować na styl jazdy, a w dodatku w przyszłości mogą podlegać aktualizacjom dzięki nowym wersjom oprogramowania.
> Tesla kontra reszta świata motoryzacyjnego, czyli chyba mamy zwycięzcę [FELIETON]
Ładowanie z mocą 145/200 kW i inne zmiany
Nowe Modele S i X obsłużą też ładowanie z mocą do 145 kW na Superchargerach V2 oraz 200 kW na Superchargerach V3. Oznacza to, że energia w baterii będzie uzupełniana o 50 procent szybciej (deklaracja producenta), czyli podłączony do ładowarki samochód będzie mógł ruszyć w podróż po krótszym postoju.
Oprócz spisanych powyżej zmian zmodyfikowano również łożyska w kołach, wzory opon (dla wybranych wersji) oraz ulepszono wybrane elementy układu jezdnego i kierowniczego.