W ramach organizacji Euro NCAP uruchomiono nowe konsorcjum Green NCAP. Jego celem ma być promowanie samochodów ekologicznych (w tym: elektrycznych), ale też szczegółowe badanie realnych możliwości aut. W pierwszym teście Green NCAP najlepsze wyniki – pięć gwiazdek – osiągnęły Hyundai Ioniq oraz BMW i3.
Green NCAP, czyli ambitne plany
Green NCAP chce badać możliwości nowoczesnych samochodów z punktu widzenia ochrony środowiska. Dziś badane jest tylko zużycie paliwa lub energii od zbiornika/baterii do kół (np. 5l/100 km, 22 kWh/100 km). W przyszłości konsorcjum chciałoby uwzględniać cały cykl pozyskania paliwa: od źródeł do kół (weel-to-wheel), co jest niezwykle ambitnym podejściem.
Docelowo uwzględniane będą również środowiskowe koszty produkcji i recyklingu aut, czyli gwiazdki przyznawane będą za cały cykl produkcji i życia samochodów.
> CENY Tesla Model S w Europie: jest TANIEJ
Oprócz tego w ramach Green NCAP sprawdzane będzie realne zużycie energii/paliwa i realne zasięgi samochodów, żeby wyjść poza sferę procedur (NEDC, WLTP), bo tych producenci się coraz lepiej uczą. W efekcie auta na papierze jeżdżą na naparstku paliwa lub przejeżdżają setki kilometrów na jednym ładowaniu, a rzeczywistość skrzeczy.
W momencie inauguracji konsorcjum opublikowało ranking poziomu ekologiczności 12 modeli samochodów (źródło):
- 5 gwiazdek, maksymalną notę, zdobyły
- BMW i3 (10/10 punktów za czystość spalin i 8,5/10 za efektywność energetyczną),
- Hyundai Ioniq Electric (10/10, 8,5/10),
- 4 gwiazdki otrzymał VW up! GTI (9,2/10, 6,7/10),
- 3 gwiazdki zdobyły
- BMW X1 1.8d (9,4/10, 5,8/10),
- Mercedes A200 (9,4/10, 5,2/10),
- 2 gwiazdki otrzymał Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (8/10, 4,4/10),
- 1 gwiazdkę zdobyło
- Audi A7 50 TDI (7,3/10, 2,5/10),
- Volvo XC40 T5 (6,8/10, 2,3/10),
- Subaru Outback 2.5 (6,5/10, 1,8/10),
- 0 gwiazdek otrzymały
- VW Golf 1.6 TDI (3,1/10, 6,7/10)
- Fiat Panda 0,9 TwinAir (0/10, 6/10)
- poprzednia generacja Forda Fiesty 1.0 EcoBoost (1,1/10, 6,6/10).
Samochody, które dostały 0 gwiazdek, były zgodne ze standardem emisji Euro 6b. Od września 2019 roku wszystkie nowe auta będą musiały spełniać ostrzejszą normę Euro 6d-TEMP. Jak mówią przedstawiciele konsorcjum, najbardziej ekologiczne są dziś samochody elektryczne. Rekomendacja może się jednak zmienić, gdy pod uwagę zostanie wzięty cały cykl życia aut oraz zasięgi samochodów.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: w komunikacie prasowym i na stronie WWW występują różniące się od siebie samochody z tymi samymi ocenami. Błąd dotyczy BMW (1.8d vs 2.0d) i Fiata Pandy (1.0 vs 0.9 TwinAir).