Według obliczeń niemieckiego Centrum Energii Słonecznej i Badań nad Wodorem (ZSW), na koniec 2018 roku na świecie po światowych drogach jeździło 5,6 miliona samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Największa ich liczba była w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Norwegii.
Samochody elektryczne i hybrydy plug-in na świecie
Słowem wstępu: ZSW wrzuca samochody elektryczne i hybrydy plug-in do jednego worka, od czego na świecie raczej się odchodzi. Żeby nie mącić ludziom w głowach i uzasadnić zanikanie przywilejów/bonusów dla nabywców hybryd plug-in oraz żeby promować czystsze metody transportu, samochody elektryczne w coraz większej liczbie raportów zlicza się osobno. Nierzadko też wkłada się je do osobnej kategorii: aut zeroemisyjnych (ZEV).
Przechodząc do rzeczy: według obliczeń ZSW na koniec 2018 roku na świecie miało być 5,6 miliona samochodów elektrycznych i hybryd plug-in (źródło). Jak to wyglądało w rozbiciu na kraje?
- Chiny – 2,61 miliona (rok wcześniej: 1,354 miliona),
- Stany Zjednoczone – 1,1 miliona (0,757 miliona),
- Norwegia – 298 tysięcy (209 tysięcy),
- Japonia – 246 tysięcy (201 tysięcy),
- Francja – 205 tysięcy (149 tysięcy),
- Wielka Brytania – 186 tysięcy (126 tysięcy),
- Holandia – 146 tysięcy (122 tysiące),
- Niemcy – 142 tysiące (98 tysięcy),
- Kanada – 90 tysięcy (47 tysięcy),
- Szwecja – 77 tysięcy (50 tysięcy),
- Korea Południowa – 57 tysięcy (26 tysięcy)
- Hiszpania – 42 tysiące (28 tysięcy),
- Szwajcaria – 35 tysięcy (25 tysięcy),
- reszta świata – 374 tysiące (224 tysiące), w tym Polska 0,62 tysiąca (0,435 tysiąca).
Najpopularniejsze marki samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych na świecie to:
- BYD,
- Tesla,
- Nissan,
- BAIC,
- BMW.
Tylko BYD i Tesla przekroczył 0,5 miliona, pozostałe marki osiągnęły poziom poniżej lub znacząco poniżej 400 tysięcy egzemplarzy.
Na zdjęciu: Geely Bo Rui GE, limuzyna plug-in marki Geely wprowadzona na rynek w 2018 roku