Oficjalna cena Nissana Leafa e+ 3.0 (3.ZERO) z baterią 62 kWh ma się rozpoczynać od 201 200 złotych. Dlaczego samochód jest tak drogi? Jakie wyposażenie nam zaoferuje? Czym różnią się wersje Leaf, Leaf 3.ZERO, Leaf e+ i Leaf e+ 3.0 Limited Edition? Postanowiliśmy przyjrzeć się tematowi.
Leaf 3.ZERO, Leaf e+ 3.ZERO a Leaf e+ – podobieństwa i różnice
Spis treści
Zacznijmy od przypomnienia: gdy na rynek miał wejść Nissan Leaf 40 kWh, producent zaoferował najpierw wariant Leaf 2.0 (2.ZERO). Z punktu widzenia wyposażenia samochód lokował się gdzieś w okolicy wariantu N-Connecta, oferował też dwa kolory lakieru, które miały być zarezerwowane wyłącznie dla wersji 2.ZERO: jasnozielonkawy i czarny perłowy.
> CENY: Nissan Leaf 2 – Polska będzie miała najdroższe samochody NA ŚWIECIE?! [porównanie]
Najwyraźniej ta strategia marketingowa się sprawdziła, dlatego Nissan do niej wrócił. Producent na targach CES 2019 zaprezentował nową wersję samochodu z większą baterią, ale zrobił to wprowadzając edycję 3.0 (3.ZERO). Nazewnictwo i komunikat producenta sugeruje, że wariant z baterią 62 kWh dostępny będzie w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Europa ma otrzymać tylko 5 tysięcy egzemplarzy „e+ 3.ZERO Limited Edition”.
Nissan Leaf e+: dane techniczne i wszystko, co wiemy
Nissan Leaf e+ 3.ZERO Limited Edition – bo taka jest pełna nazwa – opiera się na najbogatszym wariancie Leaf e+ Tekna i stanowi nowy model rocznikowy. W zestawie otrzymamy:
- baterię o pojemności 62 kWh (pojemność użyteczna około 60 kWh),
- moc 160 kW (218 KM; producent zaokrągla 217,54 KM w dół, do 217 KM),
- moment obrotowy 340 Nm,
- zasięg 385 km WLTP, 364 km EPA – tę drugą wartość należy uznać za bliższą realnej jeździe w trybie mieszanym,
- systemy e-Pedal (jazda bez używania pedału hamulca) i ProPilot (wspomaganie kierowcy na dobrze oznaczonych drogach),
- ładowanie z mocą do 100 kW (maksimum),
- zużycie energii 18 kWh/100 km (WLTP) – porównaj ze starszą wersją poniżej,
- dodatkowy wentylator chłodzący baterię (źródło).
Nissan Leaf 3.0 = parametry Leafa (2018)
Z kolei Nissan Leaf 3.ZERO to droższa edycja dotychczasowego modelu elektrycznego Nissana o następujących parametrach:
- akumulatory o pojemności 40 kWh (użyteczne około 37 kWh),
- moc 110 kW (150 KM),
- moment obrotowy 320 Nm,
- zasięg 270 km WLTP, 243 km EPA – tę drugą wartość należy uznać za bliższą realnej jeździe w trybie mieszanym,
- systemy e-Pedal i ProPilot,
- ładowanie z mocą do 50 kW (maksimum),
- zużycie energii 20,6 kWh/100 km (WLTP).
Ceny obu wariantów – 175 700 zł dla Leafa 3.ZERO i 201 200 złotych dla Leafa e+ 3.ZERO – nie są jednak cenami ostatecznymi. Choć otrzymujemy wersję Tekna (a więc najbogatszą), dopłacimy odpowiednio (źródło):
- 5 100 złotych za inteligentnego asystenta automatycznego parkowania (tylko Leaf e+ 3.ZERO),
- 1 200 złotych za lakier specjalny (tylko Leaf e+ 3.ZERO),
- 2 400 złotych za lakier metalizowany,
- 2 850 złotych za lakier perłowy (tylko Leaf e+ 3.ZERO),
- 4 750 złotych za nadwozie dwukolorowe.
Kolorów i wariantów dwukolorowych jest sporo: barwą podstawową jest niemetalizowana czerwień (Z10), oprócz tego w Leafie 3.ZERO 40 kWh można zamówić jeszcze popielaty metalizowany (KAD), czarny metalizowany (Z11), niebieski + czarny metalizowany (XDY) i czerwony + czarny metalizowany (XDS). Pozostałe opcje dostępny są wyłącznie w droższej wersji Leaf e+ 3.ZERO.
Podsumowanie
W dotychczasowym nadwoziu otrzymujemy tę samą (Leaf 3.ZERO) lub większą baterię (Leaf e+ 3.ZERO), nieco lepsze dane techniczne (tylko Leaf e+ 3.ZERO) oraz dodatkowy wentylator chłodzący baterię (tylko Leaf e+ 3.ZERO). Jednak część obietnic to niewiadome – gdzie znajduje się wspomniany wentylator? dlaczego moc ładowania podano w tak dziwny sposób? – dlatego naszym zdaniem warto wstrzymać się z zakupem do premiery normalnych, „nielimitowanych” wersji samochodu.
Szczególnie, że edycja 3.ZERO oznacza podwyżkę cen w stosunku do najbogatszej dotychczas wersji Tekna:

Ceny Nissana Leafa na przestrzeni ostatnich miesięcy. Na wykresie zaznaczyliśmy również prawdopodobną cenę Nissana Leafa e+ w najtańszej edycji Acenta. Podkreślmy, że nie wiemy, czy taka w ogóle pojawi się w sprzedaży – podana kwota wynika z danych pozyskanych skądinąd