Na kanale Auto Świat na YouTube pojawiła się recenzja Audi e-tron. Dziennikarz pisma przetestował samochód w Dubaju, a więc przy dobrej pogodzie i temperaturze 24-28 stopni Celsjusza. W zależności od trybu jazdy zasięg elektrycznego Audi oszacowano na 280-430 kilometrów, przy realnej średniej wartości wynoszącej 330 kilometrów.
Audi e-tron – wrażenia dziennikarza Auto Świat
Spis treści
Autor recenzji zachwycony był ciszą panującą w kabinie samochodu podczas jazdy. Mówią o niej także inni kierowcy, a na filmie Autogefuehl faktycznie słychać, że przy 140 km/h w aucie można rozmawiać bez podnoszenia głosu.
> Recenzja Audi e-tron: doskonała jazda, wysoki komfort, taki sobie zasięg … [Autogefuehl]
Zużycie energii i zasięg
Dziennikarz Auto Świata po całym dniu testów (416 km) ocenił, że Audi e-tron bez żadnych wyrzeczeń powinien realnie pokonać 330 kilometrów. Taka liczba wynika też z deklarowanego przez producenta zasięgu WLTP Audi e-tron (400 km / 1,19 = 336 km*). Przypomnijmy, że bateria ma 95 kWh pojemności.
Na całym dystansie średnie zużycie energii wyniosło 29,1 kWh/100 km przy średniej szybkości 66 km/h. Niemało, ale wyraźnie widać, że wolno też nie nie było. Przy jeździe poza miastem z szybkością 80 km/h udało się osiągnąć zaledwie 18 kWh/100 km – co już jest wartością znośną.
Na autostradzie, przy średniej szybkości wynoszącej 119 km/h i kilku mocnych przyspieszeniach Audi zużywało aż 33,5 kWh/100 km. Z kolei w mieście komputer wskazał 22 kWh/100 km. Łatwo przeliczyć, że wartości te odpowiadają przedziałowi od 280 do 430 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu przy założeniu jazdy od 100 do 0 procent (co nie zawsze jest możliwe).
To o około 100 kilometrów gorzej niż konkurencyjny (większy) Tesla Model X 100D, który jednak jest droższy o 180 tysięcy złotych:
> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [grudzień 2018]
Inne ciekawostki na temat napędu
Inżynierowie Audi pochwalili się, że samochód może kilka razy ostro przyspieszyć. Symptomatyczne jest tutaj słowo „kilka” – nie podano, ile to razy, wiadomo natomiast, że mocne przyspieszanie powoduje duże obciążenie baterii. Takie samo duże obciążenie generowane jest podczas jazdy z dużymi szybkościami.
Dziennikarz Auto Świata zdradza, że prędkość maksymalna Audi e-tron wynosząca 200 km/h może być utrzymana przez około 20 minut. Co raczej nie spodoba się Niemcom kupującym samochody, żeby szybko „przeskakiwać” między miastami po autobahnach, ale nie będzie stanowiło przeszkody w innych europejskich krajach.
> „Kupiłem Teslę i czuję coraz większe rozczarowanie” [Tesla P0D PRĄD]
Inną ciekawostką jest informacja, że Audi preferuje napędzanie samochodu z wykorzystaniem tylnego, mocniejszego silnika (190 KM) oraz że w miarę możliwości unika przykładania napędu do przedniej osi. Kwestia jest o tyle zaskakująca, że przedni silnik jest słabszy (170 KM), teoretycznie zatem powinien pozwalać na większe oszczędności energii.
Warto obejrzeć:
*) przy przeliczaniu zasięgów WLTP na EPA, które są najbliższe wartościom realnym w trybie mieszanym, zauważyliśmy, że współczynnik WLTP/EPA wynosi około 1,19. To znaczy samochód elektryczny o deklarowanym zasięgu WLTP wynoszącym 119 kilometrów powinien w trybie mieszanym pokonać 100 kilometrów (119/1,19). Jednocześnie WLTP dobrze oddaje miejski zasięg samochodów elektrycznych.
Ilustracje: Auto Świat