Toyota poinformowała, że w 2019 roku na rynek trafi Toyota Prius z napędem na obie osie (AWD). Jest to jednak tylko drobna modyfikacja obecnej linii, która będzie nosiła oznaczenie AWD-e: drugi, dodatkowy silnik elektryczny będzie mógł napędzać tylną oś maksymalnie do 69 km/h.
Jeden silnik sprzężony ze spalinowym, drugi samodzielny, przy tylnej osi
Nowa Toyota Prius (2019) AWD-e ma posiadać trzy oddzielnie pracujące silniki: spalinowy z elektrycznym (=dotychczasowy napęd hybrydowy) oraz niezależny elektryczny. Drugi silnik elektryczny będzie napędzał wyłącznie tylną oś, natomiast napęd hybrydowy pozostanie z przodu (źródło).
> Aktualne ceny hybryd i nowoczesnych hybryd plug-in w Polsce [RANKING listopad 2018]
Napęd elektryczny ma działać przy szybkości od 0 do 10 km/h, a od 10 do 69 km/h załączy się „w razie potrzeby”. Jest to więc system wspomagający kierowcę przede wszystkim w trudnych warunkach w mieście. Powyżej 70 km/h samochód będzie polegał wyłącznie na napędzie hybrydowym, czyli silniku o pojemności 1.8 litra pracującym w cyklu Atkinsona (mniejsza moc, ale też mniejsze zapotrzebowanie na paliwo) wspomaganym silnikiem elektrycznym.
Toyota ogłosiła również, że zdecydowała się na powrót do baterii niklowo-wodorkowych (NiMH). Bateria znajduje się pod tylnym siedzeniem, otrzymała nową obudowę i ma się lepiej sprawdzać przy niskich temperaturach powietrza. Producent nie dodał jednak, że ogniwa NiMH mają gorszy stosunek gęstości energii do masy niż baterie Li-ion. Jednak z punktu widzenia starej hybrydy z baterią o pojemności do 2 kWh może to nie być szczególnie istotne…
Samochód został zaprezentowany na targach LA Auto Show 2018, można się jednak spodziewać, że Prius AWD-e trafi w przyszłości również do Europy. Niewykluczone, że podobny napęd zostanie zastosowany w innych hybrydach producenta, np. Corolli czy Camry.