Miejski czterokołowiec (kategoria L7e) ZD D2S będzie oferowany w wynajmie długoterminowym w cenie 1 200 złotych netto, czyli 1,48 tysiąca złotych brutto miesięcznie. Ma to być promocyjna cena dla osób, które zamówią auto do końca roku. Pierwsze dwa salony zostaną uruchomione w Warszawie przy ulicy Krasnobrodzkiej oraz w Krakowie. Wkrótce będzie ich sześć w całej Polsce.
Spis treści
Cena = 1/2 BMW i3
Samochód jest dostępny po wpłaceniu pierwszej raty w wysokości 5 000 zł brutto (4 065 zł netto) za 1,2 tysiąca złotych netto, czyli 1,476 tysiąca złotych brutto miesięcznie wyłącznie w ramach wynajmu długoterminowego. To dziś jedyna opcja na zdobycie auta.
Całkowity koszt auta w okresie 48-miesięcznego najmu wyniesie zatem 60 465 zł netto, czyli 74,3 tysiąca złotych brutto przy przebiegu 2 tysięcy kilometrów miesięcznie. W cenę wliczono:
- ubezpieczenie OC i AC,
- obsługę serwisową,
- koszty okresowych serwisów, w tym części,
- opony.
Dane techniczne ZD D2S
Samochód wyposażony jest w baterię o pojemności 17 kWh, czyli w zasadzie tyle samo, co Smart EQ (17,6 kWh brutto). Realny zasięg Smarta EQ w trybie mieszanym to około 110 kilometrów (EPA), można się zatem spodziewać, że ZD D2S pojedzie nieco dalej za sprawą węższych kół i mniejszej mocy (20 KM, 15 kW). Importer podaje zasięg równy 120-180 kilometrów, co wydaje się odległością realną – z danych producenta (NEDC = 257 km) wychodzi nam zasięg wynoszący 170-180 km.
> CHINY. Powstaje pierwsza linia produkcyjna baterii ze stałym elektrolitem
Pewnym minusem autka może być maksymalna moc ładowania: tylko 3,7 kW z użyciem gniazda Type 2 (1 faza). Przy podłączeniu samochodu do klasycznego gniazdka ładowanie może trwać nawet 11 godzin, a uzupełnienie 20-80 procent – 4 godziny. Właściciel restauracji z dowozem, u którego samochód jest w pracy przez 24 godziny na dobę, musiałby kupić dwa takie auta i wykorzystywać je na zmianę. Jednak w innych grupach zawodowych może wyglądać to inaczej.
Wnętrze
O ile wygląd z zewnątrz nie oszałamia, o tyle wnętrze robi wrażenie. ZD D2S od środka to zdecydowanie aspirująca klasa premium. Wykończenie jest miękkie, skórzane lub skóropodobne, a przyciski pracują przyjemnie. Dźwięki nie są chropowate, przynajmniej te, które słyszeliśmy. Kierowca o wzroście 1,9 metra ma dużo przestrzeni za kierownicą i nad głową, a przestrzeń bagażowa zostaje na dotychczasowym poziomie. Nie jest więc tak, że cofnięty do końca fotel zablokuje nam połowę bagażnika.
Kabina jest dobrze wyciszona: po zamknięciu drzwi odcięła nas niemal całkowicie od zgiełku hali targowej. Nie wiemy, czy równie dobrze wypada podczas jazdy.
Dla kogo?
Początkowo wydawało nam się, że ZD D2S może zainteresować właścicieli barów i restauracji z dowozem. I może, jeśli chcą dowozić oni pizzę za grosze i w komfortowych warunkach 🙂 Importer zdradził nam jednak, że nastawia się na wolne zawody: architektów, lekarzy, prawników, którzy muszą obsłużyć kilka adresów w mieście w ciągu jednego dnia.
Auto – jak każdy elektryk – może jeździć po buspasie, może parkować za darmo w strefach płatnego parkowania, a dzięki niewielkim wymiarom na wielu miejscach stanie w poprzek. Efekt? Krótszy czas poszukiwania miejsca parkingowego i niższe koszty eksploatacji.
Bez testów zderzeniowych
Zhidou D2S jako ciężki czterokołowiec (L7e) nie musi przechodzić testów zderzeniowych, żeby trafić na drogi. Nie wymagają ich przepisy, ponieważ takie pojazdy zwykle mają ograniczoną szybkość poruszania się i jeżdżą wyłącznie po mieście. Warto o tym pamiętać, gdy D2S ma być prezentem dla osoby młodej.
W nieobowiązkowych testach EuroNCAP przeprowadzonych w 2014 roku tylko Renault Twizy i Chatenet CH30 zdobyły 2 gwiazdki na 5 możliwych. Pozostałe czterokołowce otrzymywały jedną albo nie otrzymywały żadnej gwiazdki. Dla porównania: Smart ED zdobył… 5 gwiazdek. W badaniu nie uczestniczył ZD D2S.