Czy baterie w samochodzie elektrycznym się zużywają? Jak wygląda degradacja baterii Nissana Leafa drugiej generacji? Jak pasywnie chłodzone ogniwa Leafa (2018) radzą sobie po niemal 8 miesiącach i 20 tysiącach kilometrów, a jak będą wyglądały przy 500 tysiącach kilometrów przebiegu? Sprawdził i policzył to youtuber Lemon-Tea Leaf.
Zużycie baterii w samochodzie elektrycznym na przykładzie Nissana Leafa
Youtuber Lemon-Tea Leaf użytkuje samochód dość normalnie, ale intensywnie. Sporo jeździ i często wykorzystuje szybkie ładowanie. Efekt? Po 20 tysiącach kilometrów stan zdrowia baterii mierzony parametrem SOH (ang. state-of-health, stan zdrowia) w aplikacji Leaf Spy osiągnął poziom 97,4 procent. Czyli samochód stracił 2,6 procent (=6,3 km) pierwotnego zasięgu z początkowych 243 km w trybie mieszanym.
Inna sprawa, że LeafSpy już na samym początku informował, że SOH baterii wynosi tylko 99,5 procent, więc faktyczna utrata zasięgu wyniosła 2,1 procent, czyli ok. 5,1 km:
W czasie niecałych 8 miesięcy auto zostało szybko naładowane 163 razy, co sugeruje, że samochód był ładowany przez Chademo (DC) niemal każdego dnia roboczego w tym okresie.
> Jak często trzeba wymieniać baterię w samochodzie elektrycznym? BMW i3: 30-70 lat
Warto zwrócić uwagę, że na wykresie pojawił się jeden wzrost SOH baterii (między marcem i kwietniem, około 1/3 niebieskiej linii), który zbiegł się w czasie z dłuższą podróżą i ładowaniem z użyciem ładowarki półszybkiej (L2). Z kolei największy spadek stanu zdrowia baterii pojawił się w trakcie podróży liczącej 1088 kilometrów, podczas której właściciel samochodu wykorzystywał tylko szybkie ładowarki:
Według szacunków Lemon-Tea Leaf bateria straci 12 procent pojemności (state-of-health = 88 procent) w marcu 2021 roku, gdy samochód pokona około 114 tysięcy kilometrów. To nie koniec. Jeśli właściciel będzie jeździł tak samo a trend się utrzyma, Nissan Leaf (2018) straci połowę (50 procent) pojemności baterii przy około 499 tysiącach kilometrów przebiegu:
Biorąc pod uwagę ten konkretny samochód powinno się to wydarzyć gdzieś pod koniec 2030 roku. To właśnie wtedy nowy Leaf będzie osiągał zasięg zbliżony do tego, którym dysponowały fabrycznie nowe Leafy 24 kWh. O ile, oczywiście, BMS pozwoli na kontynuowanie jazdy autem – może bowiem się okazać, że system zarządzania baterią uzna, że napięcie jest zbyt niskie i akumulator trakcyjny wymaga wymiany.
Po 20 latach bateria będzie miała 20 procent pierwotnej pojemności (SOH = 20%):
Warto obejrzeć, choć są to doświadczenia tylko jednego użytkownika z jednym samochodem: