W całej Europie rosną dodatki do samochodów elektrycznych oraz bonusy dla kierowców, którzy chcą się pozbyć starych diesli. W Polsce na razie nie ma mowy o tego typu promocjach. Oto zestawienie dla krajów Unii Europejskiej przygotowane m.in. przez EVBOX:
Bonusy przy zakupie samochodów elektrycznych w Europie
Spis treści
Polska
Zadaliśmy pytanie o możliwość dopłat wiceministra Michała Kurtykę, który niedawno podpisywał list intencyjny dotyczący promocji elektromobilności:
@KurtykaMichal Panie ministrze, czy w Polsce w 2018 planowane są dopłaty do elektryków, jak to jest w Europie? https://t.co/fxPa0ObuOi
— Elektrowoz.pl (@elektrowoz_pl) August 25, 2017
Pytanie na razie przeszło bez echa, ale nie poddamy się.
Niemcy
- 4 000 euro rządowej dopłaty na zakup auta elektrycznego (maksymalny koszt zakupu auta to 60 000 euro,
- 3 000 euro rządowej dopłaty do hybrydy plug-in (maksymalny koszt zakupu auta to 60 000 euro),
- 10 lat bez podatku od posiadania (nieistniejącego w Polsce) dla samochodów elektrycznych zarejestrowanych między 2011 a 2020 rokiem,
- 10 lat obniżonego podatku od posiadania (nieistniejącego w Polsce) dla hybryd plug-in zarejestrowanych między 2011 a 2020 rokiem,
- w firmach: do 300 euro zniżki za każdy 1 kW (maksymalnie 8 000 euro) przy zakupie samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in w 2017 roku,
- w firmach: do 250 euro zniżki za każdy 1 kW (maksymalnie 7 500 euro) przy zakupie samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in w 2018 roku.
> Jakie przywileje dla „elektryków” w Polsce? SPIS: Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Kraków, Lublin, …
Wielka Brytania
- dopłata w wysokości maksymalnie 35 procent wartości (do 4 500 funtów) przy zakupie samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in,
- dopłata w wysokości maksymalnie 20 procent wartości (do 8 000 funtów) przy zakupie vana elektrycznego lub plug-in,
- brak podatku drogowego dla właścicieli samochodów elektrycznych, które kosztowały mniej niż 40 000 funtów.
> Tesla Model 3 rozkręci silnik na parkingu, jeśli trzeba będzie ogrzać nowe baterie 21 70 [FOTO]
Holandia
Holandia planuje zakończyć sprzedaż wszystkich samochodów spalinowych do 2035 roku. Jako ciekawostkę można dodać, że aż 47 procent Holendrów ładuje samochody w pracy.
- auto elektryczne i hybrydę plug-in można kupić bez podatku VAT. Przy zakupie hybrydy plug-in kwota netto powiększana jest o opłatę za emisję CO2.
- brak podatku od posiadania (nieistniejącego w Polsce) dla samochodów elektrycznych,
- 50 procent zniżki na podatek od posiadania (nieistniejący w Polsce) dla hybryd plug-in,
- dodatkowe +15 procent podatku od posiadania dla samochodów 12+ letnich o wysokiej emisji CO2.
- w firmach: 4 procent podatku dla samochodów elektrycznych, 22 procent dla hybryd plug-in.
Francja
- dopłata do wymiany starego diesla (kupionego przed 2015 rokiem) na auto elektryczne w wysokości 6 000 + 4 000 euro (dopłata środowiskowa + „podziękowania”),
- dopłata do wymiany starego diesla (kupionego przed 2015 rokiem) na hybrydę plug-in w wysokości 1 000 + 2 500 euro (dopłata środowiskowa + „podziękowania”).
- 50 procent zniżki lub brak podatku od tablic rejestracyjnych (zależy od prowincji)
Belgia
- we Flandrii przy zakupie auta elektrycznego otrzymuje się 4 000 euro rządowej dopłaty,
- samochody elektryczne i hybrydy plug-in są wyłączone z podatku od posiadania (nieistniejącego w Polsce),
- właściciele aut elektrycznych płacą najniższy podatek drogowy (74 euro zamiast 1 900),
- w firmach: 120 procent (!) kosztów zakupu auta elektrycznego można odpisać od podatku,
- w firmach: w zależności od emisji CO2 na 1 kilometr, można odpisać od podatku od 50 do 100 procent kosztów zakupu samochodu.
Norwegia
- przy zakupie auta elektrycznego nie płaci się podatku VAT,
- podatek drogowy w wysokości 455 koron norweskich dla samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in; zwykłe hybrydy płacą tyle samo, co diesle,
- darmowe przejazdy przez drogi płatne,
- rabat na promach krajowych (promy wojewódzkie/powiatowe bez ulg),
- w firmach: 50 procent zniżki na zakup auta.
|REKLAMA|
|/REKLAMA|