TMS to system aktywnego zarządzania temperaturą baterii. Innymi słowy: system aktywnego chłodzenia. Baterie w cieple lepiej oddają energię, ale przy zbyt wysokiej temperaturze ich degradacja gwałtownie przyspiesza. Dlaczego Nissan Leaf (2018) nie ma TMS – i kiedy będzie miał? Oto odpowiedź.

Nissan Leaf z TMS dopiero w 2019

Nissan Leaf w modelach do roku 2017 wykorzystuje baterie o pojemnosci 24 kilowatogodzin (kWh) lub 30 kilowatogodzin. Wszystkie ogniwa produkowane są przez Automotive Energy Supply Corporation, w skrócie AESC (więcej na ten temat w artykule Nowy Nissan e-NV200 (2018) z baterią 40 kWh).

Ogniwa AESC nie posiadają rozbudowanych systemów monitorujących temperaturę, które dałoby się połączyć z systemem aktywnego chłodzenia (TMS). To oznacza, że przy zbyt wysokiej temperaturze – na przykład latem, podczas jazdy po autostradzie – może nastąpić szybsze niż spodziewane zużycie baterii.

Ogniwa LG Chem zamiast AESC

System TMS da się połączyć z lepszymi, bardziej kompaktowymi, ale też droższymi bateriami LG Chem NCM 811 (co znaczy NCM 811 dowiesz się w artykule o technologiach produkcji baterii tutaj).

Według obliczeń ogniwa LG Chem muszą pojawić się w modelu Nissan Leaf (2019) 60 kWh, ponieważ tylko one gwarantują wystarczającą gęstość energii (powyżej 729 watogodzin na każdy litr). Baterie o mniejszej gęstości energii nie pozwoliłyby na upchnięcie 60 kWh w przestrzeni akumulatorowej nowego Leafa, po prostu by się w niej nie zmieściły!

> Renault-Nissan-Mitsubishi: aż 12 NOWYCH modeli samochodów elektrycznych do 2022 roku

To nie koniec wad AESC. Starsza technologia produkcji i brak systemu zarządzania temperaturą (TMS) sprawia, że szybkość ładowania ograniczona jest do 50 kilowatów (kW). Dopiero z ogniwami LG Chem i aktywnym chłodzeniem możliwe będzie osiągnięcie 150 kW wzmiankowanych swego czasu przez Nissana.

Nissan Leaf (2019) – zupełnie nowy samochód?

Albo więc Nissan Leaf (2019) na przełomie 2018/2019 wykorzysta efekt WOW płynący z nowych akumulatorów (60 kWh) i większego zasięgu (340 zamiast 241 kilometrów), żeby przyciągnąć klientów:

Zasięg Nissana Leafa (2018) 40 kWh według EPA (pomarańczowy słupek) vs prognozowany zasięg Nissana Leafa (2019) 60 kWh (czerwony słupek) na tle innych aut aliansu Renault-Nissan (c) www.elektrowoz.pl

…albo też niespodziewanie na rynku pojawi się Nissan Leaf Nismo lub przeprojektowane, zadziorne i sportowe auto na kształt IDS Concept:

Inspiracja: Why Nissan Has A Trick Up Its Sleeve With The New LEAF

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 10 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: