Fastned, operator sieci stacji ładowania, opublikował zestaw wykresów obrazujących szybkie ładowanie samochodów elektrycznych. Widać na nim, że BMW i3 60 Ah obcina moc ładowania tuż po 60 procent pojemności baterii, podczas gdy BMW i3 94 Ah – dopiero po przekroczeniu 80 procent pojemności.

Szybkie ładowanie BMW i3

BMW i3 60 Ah (pojemność baterii: 22 kWh, niebieska linia) rozpoczyna od ładowania z mocą (szybkością) około 44 kW. Moc pnie się do góry do 30 procent, a następnie wraca do poziomu około 44 kW i spada dopiero od 65 procent pojemności baterii. Spadek jest dość szybki:

  • ok. 33 kW przy 70 procent,
  • ok. 18 kW przy 80 procent,
  • ok. 8 kW przy 90 procent.

BMW i3 94 Ah (pojemność baterii: 33 kWh, czerwona linia) bardzo wolno zwiększa moc ładowania z około 44 do 45 kW aż do 58 procent pojemności baterii. W tym momencie następuje seria dwóch skoków, a moc ładowania pnie się do 50 kW przy 85 procent pojemności baterii, gdy pojawia się gwałtowny spadek mocy.

Ten gwałtowny spadek to moment przejścia z trybu „stałe natężenie” na „stałe napięcie” (constant current -> constant voltage). W trybie stałego napięcia samochód szybko obniża natężenie prądu, żeby nie doprowadzić do przegrzania lub degradacji ogniw:

> Dlaczego ładowanie do 80 procent, a nie do 100? O co w tym chodzi? [OBJAŚNIAMY]

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]