Bjorn Nyland przeprowadził pomiar zużytej energii na schłodzenie samochodu w upale. Jego Tesla Model X przy 29 stopniach Celsjusza w słońcu i 21 stopniach ustawionych w kabinie w ciągu 2 godzin wykorzystała 1,89 kWh energii.

Pobór mocy przez klimatyzację w samochodzie elektrycznym

W trakcie dwugodzinnego postoju samochód stracił 9 kilometrów zasięgu co przy średnim zużyciu 0,21 kWh energii na 1 kilometr oznacza pobranie 1,89 kWh energii. Każda godzina kosztowała zatem 0,95 kWh energii przy następujących warunkach:

  • duża powierzchnia samochodu, a więc duża nagrzewająca się powierzchnia,
  • duża kabina do schłodzenia,
  • temperatura na zewnątrz: 29 stopni Celsjusza,
  • temperatura w kabinie: 21 stopni Celsjusza,
  • brak rozgrzewających powietrze ludzi w kabinie.

> Najbardziej oszczędne samochody elektryczne na świecie [RANKING Top 10]

To oznacza, że długotrwały postój samochodem elektrycznym w korku na autostradzie będzie oznaczał utratę około 5-6 kilometrów zasięgu na każdą godzinę postoju. Oczywiście sytuacja może ulec zmianie, gdy powietrze dookoła będzie dodatkowo podgrzewane przez samochody spalinowe, a my – dla zrekompensowania strat – podniesiemy temperaturę w kabinie do 23-24 stopni zamiast 21 i włączymy dodatkowo tryb oszczędny.

Oto wideo z testem Bjorna Nylanda:

> Sprawność Tesli X 100D w zależności od temperatury: zima vs lato [WYKRES]

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.7]