Parlament Europejski przegłosował: nowe budynki obowiązkowo przygotowane pod stacje ładowania

Parlament Europejski przegłosował przepisy, które zaczną obowiązywać w krajach członkowskich Unii Europejskiej najdalej w 2020 roku. Wszystkie nowe lub poddawane renowacji budynki mieszkalne i niemieszkalne spełniające pewne warunki, będą musiały zostać przygotowane do montażu stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Nowe budynki przyjazne dla samochodów elektrycznych

Zgodnie z przegłosowaną właśnie dyrektywą, każdy nowy lub poddawany gruntownej renowacji budynek mieszkalny, który posiada więcej niż 10 miejsc parkingowych, będzie musiał zostać przygotowany pod kątem montażu stacji ładowania. Ustawodawca nie wymaga, żeby budynek posiadał gotową instalację elektryczną. Muszą jednak istnieć przestrzenie (szyby, korytka itd.), w których taka instalacja będzie mogła się pojawić.

> Projekt na Polski Samochód Elektryczny rozstrzygnięty! Kto wygrał? Wyniki są… tajne

Podobne przepisy dotyczą budynków niemieszkalnych (biura, urzędy itp.) z więcej niż 10 miejscami parkingowymi. Ograniczono tutaj co prawda konieczność przygotowania infrastruktury do 20 procent miejsc parkingowych, ale właściciel (zarządca) budynku będzie zmuszony do instalacji co najmniej jednej stacji ładowania.

Przegłosowana dyrektywa musi teraz zostać formalnie zaakceptowana przez Radę Unii Europejskiej, a następnie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Po 20 dniach od publikacji przepisy nabiorą mocy prawnej, a kraje członkowskie będą miały 20 miesięcy na przekucie ich w lokalne prawo. To oznacza, że nowe prawo zacznie obowiązywać w Polsce nie później niż na początku 2020 roku.

A co z istniejącymi biurowcami i urzędami?

Pod lupę wzięto również istniejące budynki niemieszkalne z więcej niż 20 miejscami parkingowymi. Do 1 stycznia 2025 roku wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej muszą zdecydować o liczbie stacji ładowania, które właściciel/zarządca takiego budynku będzie musiał u siebie zamontować.

Warto przy okazji dodać, że część tych przepisów przewidziano już w Ustawie o elektromobilności.

Ilustracja: parking ze stacjami ładowania w Oslo (c) Bjorn Nyland / YouTube

Warto poczytać: Questions & Answers on Energy Performance in Buildings Directive

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.8]