Podczas testów rekuperacji, Audi po raz kolejny oficjalnie potwierdziło, że zasięg elektrycznego Audi wynosi „ponad 400 kilometrów” w testach WLTP. Teoretycznie powinno to oznaczać 320-330 kilometrów realnego zasięgu [EPA], ale z liczników samochodu wynika około 390 km. Byłby to wynik na poziomie Tesla Model X 75D, która przejeżdża 383 km na baterii.

Zasięg: Audi e-tron kontra Tesla Model X 75D

Audi zaprosiło niedawno około dwudziestu dziennikarzy z całego świata na prezentację możliwości elektrycznego Audi e-tron. Na ujawnionych nagraniach widoczne są liczniki samochodu, które sugerują realny zasięg auta przy normalnej jeździe. Po uwzględnieniu wszystkich czynników obliczony zasięg auta lokuje się w okolicy 390 kilometrów na baterii.

Audi chwali się (źródło), że samochód elektryczny pokonuje „ponad 400 kilometrów” na baterii według procedury WLTP. Od września 2018 roku procedura WLTP jest jedyną obowiązującą na terenie Europy, a nasze wstępne testy pokazują, że dobrze oddaje ona zasięg samochodu elektrycznego przy jeździe po mieście lub przy oszczędnej jeździe w trasie (do 90-100 km/h).

> Klimatyzacja w samochodzie elektrycznym – ile zjada zasięgu? Testy pokazują 2-4 / 100 km, nawet latem

Jednak realny zasięg auta w trybie mieszanym lepiej szacuje procedura EPA. Wystarczy trochę pojeździć samochodem elektrycznym, by okazało się, że wskazania auta i liczby wynikające z procedury EPA mocno ze sobą korelują.

To powiedziawszy przejdźmy do faktów. Na licznikach Audi e-tron prezentowanych na nagraniach widoczne są następujące wartości:

Licznik 1: 157 kilometrów pozostałego zasięgu, bateria jest rozładowana do około 40 procent. Czyli pozostały zasięg obliczony przez auto to 157 / 0,4 = 393 km.

Licznik 2. Prawdopodobnie 154 km pozostałego zasięgu, bateria rozładowana do około 60 procent. Obliczony zasięg: 154 / 0,6 = 257 km. To jedyne ujęcie z tak prezentowanymi tarczami.

Licznik 3. 250 kilometrów pozostałego zasięgu, bateria rozładowana do około 55 procent. Obliczony zasięg: 250 / 0,55 = 455 km.

Licznik 4. 101 km pozostałego zasięgu, bateria rozładowana do mniej niż 50 procent (załóżmy: 49 procent). Obliczony zasięg: 206 km.

Licznik 4 (206 km) można by odrzucić jako wartość zbyt mocno odbiegającą od pozostałych, ale wydaje nam się, że byłby to nierozsądny wybór. Wolimy uznać, że na Liczniku 4 i Liczniku 2 (257 km) prezentowane są efekty obliczeń komputera w Audi e-tron z mniejszymi bateriami – na przykład 60 kWh.

Zasięg Audi e-tron 95 kWh = około 390 km?

Z kolei Licznik 1 (393 km) i Licznik 3 (455 km) wydają się prezentować realne zasięgi Audi e-tron, które:

  1. ostatnie kilka-kilkanaście kilometrów pokonały powoli zjeżdżając z górki,
  2. mają przed sobą jeszcze kilka-kilkanaście kilometrów zjazdu „za darmo”, z ładowaniem baterii, o czym wie nawigacja GPS znająca topografię terenu.

Biorąc pod uwagę, że każdy kilometr zjazdu daje dodatkowy kilometr jazdy w trasie (co deklaruje Audi), prognozowany zasięg samochodu zwiększa się o 2 kilometry – 1 dla darmowego zjazdu i 1 dla dodatkowo uzyskanej energii. Po uwzględnieniu punktu 2 od wartości prezentowanych na licznikach powinniśmy więc odjąć 10-50 kilometrów, co daje zasięg w przedziale między 343 a 445 km. Średnia arytmetyczna wyniesie około 390 km.

> Dlaczego ludzie kupują Model 3? Bo… nie mają wyboru – oto realne zasięgi samochodów elektrycznych segmentu D [RANKING]

Można by jeszcze uwzględnić punkt 1, ale wydaje się, że dobrze zaprogramowane komputery nie powinny tego robić. W końcu to, że kierowca jechał powoli na krętej drodze nie oznacza, że odpuści pedałowi przyspieszenia również wtedy, gdy droga się wyprostuje. Na tej podstawie wnioskujemy, że realny [EPA] zasięg Audi e-tron wyniesie właśnie około 390 kilometrów. O ile liczniki pokazują realne dane.

Dla porównania: Tesla Model X 75D osiąga 383 kilometry z baterii 75 kWh, a Jaguar I-Pace – 386 km z baterii 90 kWh.

Oto film reklamowy Audi e-tron nagrany na Pikes Peak:

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]