VW Sedric – przyszłość taksówek według Volkswagena [wystawa Frankfurt Motor Show 2017]

Volkswagen Sedric to elektryczne, autonomiczne auto Volkswagena, które w niedalekiej przyszłości ma pełnić rolę taksówek. Samochód po raz pierwszy pokazano na Targach Motoryzacyjnych w Genewie, ale na Salonie w Frankfurcie ogłoszono aktualizację: Sedric wejdzie do produkcji już w 2021 roku.

VW Sedric – co wiemy

Sedric to pojazd z obsługą piątego poziomu autonomiczności (ang. SElf-DRIving Car). Co to oznacza? Piąty poziom autonomiczności jest równoważny całkowitej samodzielności. VW Sedric ma więc radzić sobie zupełnie bez kierowców. We wnętrzu nie przewidziano zresztą nawet dla niego miejsca, pojawiły się natomiast wygodne siedziska dla czterech osób:

> Elektryczne i autonomiczne taksówki Tesla w Dubaju [WIDEO]

Jak podkreśla Matthias Mueller, prezes Volkswagena, VW Sedric może trafić do produkcji już w 2021 roku. Pierwsze testy będą odbywały się w usługach Moia i Gett, które częściowo należą do koncernu. Sedric ma być pierwszym autem marki, które obsłuży autonomiczną jazdę – ale nie jest jedyny. W rodzinie Volkswagena oprócz Sedrica mają pojawić się choćby Audi Elaine (4. poziom autonomiczności) i Audi Aicon (5. poziom autonomiczności).

Jakie są poziomy autonomicznej jazdy

Systemy autonomicznej jazdy oferują jeden z sześciu poziomów autonomiczności:

  • Poziom 0 – brak autonomiczności, człowiek ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzenie auta. W samochodzie mogą istnieć systemy wspomagające jazdę (na przykład hamujące po wykryciu przeszkody), ale są to systemy interwencyjne, które nie pomagają kierowcy podczas normalnej jazdy.
  • Poziom 1 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą albo operowania pedałem przyspieszenia. Na poziomie 1 znajduje się adaptacyjny tempomat (zmieniający szybkość w zależności od szybkości poprzedzającego pojazdu) albo system utrzymywania pasa ruchu. Udział człowieka jest niezbędny.
  • Poziom 2 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą oraz operowania pedałem przyspieszenia. Odpowiada to samodzielnej jeździe po wyznaczonym pasie na autostradzie z utrzymywaniem stałej odległości od poprzedzającego pojazdu. Udział człowieka jest niezbędny. Ten poziom oferowały pierwsze Autopiloty Tesli.
  • Poziom 3 – spora autonomiczność samochodu, który, owszem, wymaga udziału kierowcy, ale przy dobrych warunkach drogowych i pogodowych potrafi poradzić sobie sam. Człowiek jest tu wymagany jako nadzorca, który przejmuje kontrolę w przypadku, gdy systemy nie potrafią zinterpretować znaków. Ten poziom oferują nowe Autopiloty Tesli i system Super Cruise General Motors.
  • Poziom 4 – wysoki poziom autonomiczności. Dzięki specjalnie przygotowanym mapom system na poziomie 4. radzi sobie bez ludzkiej interwencji. Udział człowieka wymagany jest sporadycznie, w większości przypadków auto powinno poradzić sobie samodzielnie. Testy przygotowujące do autonomicznej jazdy na poziomie 4 będą prowadzone w Jaworznie.
  • Poziom 5 – pełna autonomiczność. Samochód radzi sobie całkowicie bez udziału człowieka, o ile tylko może jechać po drodze. Ten poziom autonomiczności testowany jest przez Domino’s Pizza i Forda. Ten poziom autonomiczności ma posiadać też Volkswagen Sedric.
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]