Koncern Volkswagena przymierza się do rezygnacji z obecnego sposobu sprzedaży samochodów. Firma wprowadza mechanizm wyboru, konfiguracji i sprzedaży auta, który w całości będzie odbywał się przez internet. Pierwsze przymiarki do tej metody przetestowano przy elektrycznym Audi e-tron – i najwyraźniej władze koncernu są zadowolone z efektów.

Producent bliżej klienta, słabnąca rola dealera

Koncern Volkswagena pracuje nad stworzeniem platformy online, za pomocą której klient będzie mógł znaleźć, skonfigurować i podpisać umowę zakupu samochodu. Umowa zatwierdzana będzie za pośrednictwem producenta (koncernu Volkswagena), ale auto odbierzemy z salonu konkretnego dealera. To nie wszystko: jeśli klient zdecyduje się na złożenie wniosku z wykorzystaniem istniejącego konta użytkownika, do samochodu zostaną przeniesione nastawy foteli, historia miejsc w nawigacji czy kontakty.

> Elektryczny VW ID. [beznazwy] w cenie od zaledwie 77 tysięcy złotych?! (równowartość)

Umowy dotyczące nowego trybu sprzedaży aut zostały już podpisane i mają zacząć obowiązywać od kwietnia 2020 roku. Klasyczne salony dealerskie na razie pozostaną na rynku, jednak obok nich testowane będą zupełnie nowe formaty obiektów. Mogą to być salony pop-up, czyli takie, które uruchamiane są na określony czas w uczęszczanych lokalizacjach.

Tesla przetarła szlak, do dziś nie współpracuje z żadnym dealerem

Pierwszym producentem, który pozwolił klientom na konfigurację i zakup samochodów przez internet, była Tesla. Firma regularnie umożliwia internautom wniesienie kaucji za pojazdy, które znajdują się dopiero w fazie prototypowej (patrz choćby Tesla Model 3 SR czy Tesla Semi). Producenta wielokrotnie z tego powodu krytykowano, podnoszono też argument, że żaden „tradycyjny” koncern nie pozwoliłby sobie na taką bezczelność.

Jednak metoda najwyraźniej tu i ówdzie się spodobała. Daimler przetestował ją przy Mercedesie EQC i zdecydował, że od 2019 roku Smarta na terenie Niemiec kupimy wyłącznie przez internet:

> Daimler REZYGNUJE ze współpracy z dealerami! Od 2019 roku Smarty w Niemczech TYLKO bezpośrednio

Nowe podejście sprawdza również Audi w modelu e-tron i Porsche przy Taycanie. Niewykluczone, że prekursor linii ID., VW ID. Neo, zadebiutuje w dokładnie ten sam sposób. Wiadomo też, że sprzedaż aut online rozpocznie się od samochodów nowych, jednak docelowo zostanie wzbogacona o auta używane.

Na zdjęciu otwierającym: elektryczny VW ID. Crozz, który zadebiutuje po ID. Neo w Stanach Zjednoczonych (c) Volkswagen

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: