Samochód spalinowy a elektryczny – jak obciążają środowisko w Polsce i Unii Europejskiej [DIAGRAM]

Organizacja Transport & Environment postanowiła przedstawić cały cykl życia samochodu spalinowego i elektrycznego. W tym drugim przypadku uwzględniono, że energia może pochodzić z różnych źródeł, w tym z węgla – jak w Polsce.

Samochód spalinowy a samochód elektryczny: produkcja, wykorzystywanie, recykling

Wykres oparto na badaniu Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles. Skrajnie po lewej znajduje się słupek dla samochodu spalinowego z silnikiem Diesla. W słupku dominuje kolor fioletowy, czyli emisja podczas jazdy. Z innych badań wynika, że emisja diesla staje się większym obciążeniem dla środowiska po 2-6 latach eksploatacji – długość okresu zależy od pojemności silnika i od sposobu produkcji energii elektrycznej w danym kraju.

> Oto nowy Nissan Leaf (2019) z baterią 60 kWh?

Drugi od lewej słupek to emisja dla samochodu elektrycznego ładowanego w Polsce. W naszym kraju energia pochodzi głównie z węgla, dlatego największym obciążeniem jest jego wydobycie, przetworzenie na energię elektryczną i przesłanie do baterii samochodu. Jednak nawet w Polsce auto na prąd powoduje emisję o 25 procent niższą niż diesel.

Doskonale wypada tutaj Szwecja, w której wyprodukowanie 1 kWh energii powoduje emisję zaledwie 20 gramów dwutlenku węgla – samochód elektryczny obciąża więc środowisko o 85 procent mniej niż auto spalinowe. Dodajmy, że taki poziom emisji dwutlenku węgla w spalinówce wiązałby się z obniżeniem spalania do mniej niż 0,1 litra (!) paliwa na 100 kilometrów.

> Silnik Mazda Skyactiv-3 z emisją na poziomie samochodu elektrycznego?

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Podziel się ze znajomymi:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]