Jesteśmy już po premierze Mercedesa EQC, pokusiliśmy się więc o porównanie samochodów z kategorii crossover i SUV. Oto ranking realnych zasięgów aut elektrycznych na jednym ładowaniu: w kategorii dużych SUV-ów zdecydowanie prowadzi Tesla, z kolei wśród małych crossoverów bryluje Hyundai i Kia.

Jakie zasięgi mają elektryczne SUV-y? Standardem w branży jest 300+ kilometrów

Teoretycznie SUV i crossover to jeden i ten sam typ samochodów, choć źródłowo „crossover” miał być autem nieco bardziej usportowionym. Chodzi o auta, które są wyżej zawieszone, mają przestronniejsze kabiny i większe koła niż typowe osobówki. Czulibyśmy się jednak dziwnie, gdybyśmy na małego Hyundaia Kona Electric mówili „SUV” – nawet jeśli należy do segmentu B-SUV – dlatego w naszych artykułach „crossoverami” nazywamy zwykle mniejsze auta, a „SUV-ami” samochody o większych gabarytach. Granicę przeprowadziliśmy na segmencie C-SUV (Toyota RAV4), w którym zdarza nam się stosować obie formy nazewnictwa.

> SZCZECIN uruchomi dopłaty do samochodów elektrycznych. Dla zwykłych ludzi!

A jakie zasięgi mają elektryczne SUV-y? Tutaj zwycięzca jest tylko jeden: Tesla. Model X jest absolutnym liderem w branży, a konkurencja – czytaj: Jaguar I-Pace – zaczyna się tam, gdzie Tesla Model X się kończy, czyli w okolicy 380 kilometrów na jednym ładowaniu. Dodajmy, że Tesla Model X ma jeszcze jedną zaletę: to dziś prawdopodobnie jedyny osobowy samochód elektryczny na świecie, który otrzymał homologację na ciągnięcie przyczep.

Tesla Model X kontra Jaguar I-Pace, czyli oto elektryczne SUV-y z największymi zasięgami na jednym ładowaniu. Obecnie produkowane Tesle osiągają od 383 do 475 kilometrów na baterii, z kolei Jaguar I-Pace przejeżdża 386 kilometrów [dane wstępne]

Z Teslą usiłuje się mierzyć Jaguar I-Pace, a cała reszta konkurencji zostają w tyle. Mówimy tutaj o Audi e-tron [dane wstępne], ale też o oficjalnie pokazanym Mercedesie EQC. Chińskich konkurentów (Byton SUV) nawet nie wspominamy, ponieważ dane są bardzo wstępne i bazują wyłącznie na obietnicach.

Realny zasięg Mercedesa EQC na jednym ładowaniu

Ano właśnie, jaki zasięg ma Mercedes EQC, którego zaprezentowano wczoraj? Producent podaje kilka wartości:

  • „ponad 450 km” [prawdopodobnie NEDC; widoczne na filmie poniżej]
  • „do 322 kilometrów” [prawdopodobnie EPA]

Po uwzględnieniu błędu procedury NEDC, otrzymujemy 302 kilometry. Z kolei na amerykańskiej stronie producent mówi o 322 kilometrach. Można się zatem spodziewać, że realny zasięg EQC wyniesie około 300-340 kilometrów na baterii. W mieście będzie o 10-15 procent więcej.

Małe crossovery: liderem Hyundai Kona Electric, tylko… gdzie go kupić?!

W segmencie crossoverów klas od A- do C-SUV, czyli samochodów mniejszych, zdecydowanym zwycięzcą jest Hyundai Kona Electric 64 kWh, który na jednym ładowaniu przejeżdża 415 kilometrów. Tuż za nim uplasowała się Kia Niro EV z zasięgiem 380 kilometrów na baterii. Potem… znowu jest Kia, Hyundai i Kia.

Elektryczna Kia Niro to jeden z najciekawszych samochodów elektrycznych 2018/2019. Rozsądne wymiary powinna łączyć z rozsądną ceną, a to wróży sukces na miarę Kia Sportage

Żeby było zabawniej – ale to śmiech przez łzy – pierwszym samochodem dostępnym w miarę bez problemów w europejskich salonach jest Kia Soul Electric (2018) z zasięgiem zaledwie 179 kilometrów. Pozostałe modele dostępne są wyłącznie na wybranych rynkach i do Polski zawitają w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Zaciskamy zęby i… czekamy na rok 2020

Plusem jest to, że w okolicy 2020 roku sytuacja powinna się diametralnie zmienić. Na rynku pojawi się już VW I.D. Crozz, Skoda Vision E, może też Tesla Model Y, Mercedes GLB czy Opel GT X lub jakieś jego wcielenie. Wierzymy również, że do tego czasu Hyundai i Kia rozwiążą problemy z bateriami, więc elektryczna Niro EV stanie się prawdziwym rynkowym hitem.

> Elektryczny Opel GT X Experimental – nowa e-Corsa będzie takim oto crossoverem? [WIDEO]

Oto jak ma wyglądać elektryczny Mercedes GLB – tak przynajmniej wyobraża go sobie niemiecki Auto Świat. Samochód ma być dostępny jako elektryk, nowoczesna hybryda plug-in i auto spalinowe już w 2019 roku

|REKLAMA|



|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 10 głosów Średnia: 4.3]