Jakie baterie są współcześnie wykorzystywane w samochodach elektrycznych? Jakie będą baterie przyszłości? O ile zwiększą się zasięgi samochodów elektrycznych do roku 2030? Bardzo ciekawe zestawienie przygotował na ten temat PushEVs.

Technologie produkcji baterii teraz i w przyszłości

Współcześnie szczytem nowoczesności są ogniwa baterii wykonywane w technologii NMC 811. „NMC 811” brzmi tajemniczo, ale w rzeczywistości jest to oznaczenie dotyczące zawartości niklu (N), kobaltu (C) i manganu (M) w ogniwach w ilości 80 : 10 : 10 procent – wszystkie te pierwiastki znajdują się na katodzie.

W bardzo dużym skrócie: im mniej kobaltu, tym baterie są tańsze i nie wspierają kopalni utrzymywanych przez grupy terrorystyczne, a jednocześnie mają niższą cenę, niższą masę i większą gęstość upakowania ładunku. Z punktu widzenia zasięgu kluczowy jest ten ostatni parametr: pozwala na przejechanie dłużej trasy bez konieczności ładowania.

> Renault Zoe mógłby mieć baterie 50 kWh dzięki nowemu Leafowi 2018

Baterie NMC 811 do samochodów elektrycznych będą produkowane przez LG Chem i SK innovation już w przyszłym roku

Przyszłe ogniwa NMC 811 już bez TMS

Najtańsze ogniwa NMC 811 z grafitową anodą, których produkcja właśnie się rozpoczyna, są w stanie przechować 0,255 kilowatogodziny energii na każdy kilogram baterii (kWh/kg), co równa się 0,635 kilowatogodzinom energii na litr pojemności baterii (kWh/l).

> Nowe baterie Toshiby: +320 kilometrów zasięgu po… 6 minutach ładowania!

Około roku 2020 zapowiadane są ogniwa NMC 811 z litową anodą, które będą w stanie przechować 0,41 kWh w 1 kilogramie baterii lub 0,963 kWh w litrze (wzrost gęstości o 50 procent). Branża samochodowa wyczekuje ich z wielką niecierpliwością, ponieważ to one zasilą samochody elektryczne z najbliższej przyszłości – niewykluczone, że ogniwa wykonane w nowej technologii będzie miał Nissan Leaf (2019) z bateriami 60 kWh.

Nowe ogniwa NMC 811 są o tyle istotne, że zawarte w nich elektrolity znajdują się w fazie półstałej lub stałej (ang. solid-state). A przy elektrolitach w fazie stałej znika konieczność stosowania systemu TMS, czyli systemu aktywnego chłodzenia baterii!

> Nissan Leaf z TMS – kiedy? I dlaczego nowy Nissan Leaf (2018) ciągle nie ma TMS? [aktualizacja]

Nowe technologie produkcji baterii: 254… 460… 580 kilometrów zasięgu w Leafie na jednym ładowaniu!

Większa gęstość energii w ogniwach oznacza większy zasięg bez zwiększania masy auta i przestrzeni przeznaczonej na baterie. Z nowymi ogniwami NMC 811 Nissan Leaf (2021) mógłby zostać wyposażony w baterie, które pozwolą na przechowanie 72 kWh i przejechanie 460 kilometrów na jednym zasięgu – bez zwiększania masy i modyfikowania podwozia.

Ale to nie koniec. Zapowiadane są już baterie litowo-metalowe o pojemności 1,2 kWh/l, które zawitają na rynek prawdopodobnie nie później niż w 2025 roku. Z nim obecna (=2018) generacja Nissana Leafa mogłaby zostać wyposażona w akumulatory o pojemności 90 kWh, które dałyby mu zasięg około 580 kilometrów na jednym ładowaniu!

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 50 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: