Portal PushEVs przeanalizował specyfikację ogniw Samsung SDI, które znajdują się w BMW i3 94 Ah. Według testów producenta ogniwa powinny utrzymać 80 procent pojemności po 2-4,6 tys. cykli ładowania. W Polsce odpowiada to od 30 do 70 latom jazdy.

Utrata pojemności baterii BMW i3

Według danych podawanych przez Samsung SDI, ogniwa NCM 111, z których powstała bateria BMW i3 94 Ah, po 4 600 pełnych cyklach ładowania dojdą do poziomu 80 procent pierwotnej pojemności (źródło). Jeśli wziąć pod uwagę, że realny zasięg BMW i3 94 Ah wynosi 183 kilometry, samochód powinien w tym czasie przejechać 841,8 tysięcy kilometrów. A więc bateria straci 20 procent pojemności, gdy samochód pokona 0,84 miliona kilometrów.

> BMW i3. Jak sprawdzić pojemność baterii samochodu? [ODPOWIADAMY]

Biorąc pod uwagę, że średni przebieg samochodu w Polsce wynosi 12,1 tysiąca kilometrów, degradacja baterii do 80 procent pojemności wystąpi po prawie 70 latach! Powyższe dane dotyczą jednak ładowania i rozładowywania z mocą wynoszącą 1/3 pojemności.

Szybsze ładowanie = krótsze życie

A co, jeśli będziemy wykorzystywać szybsze ładowanie? Samsung zbadał również tę opcję. Dla mocy rozładowującej baterię z godzinę (=1C; dla baterii BMW i3 byłoby to około 34 kW) i temperatury 45 stopni Celsjusza, ogniwa tracą 20 procent pojemności po 2 000 cyklach pełnego ładowania i rozładowania. To powinno dać BMW i3 94 Ah możliwość przejechania 366 tysięcy kilometrów. W Polsce oznaczałoby to ponad 30 lat jazdy.

Dodajmy, że powyższe szacunki Samsunga SDI dotyczyły badań na ogniwach, a w samochodzie mamy zbiory ogniw zgrupowanych w baterię. O kondycji baterii decydują warunki, w jakich pracuje, ale też kondycja wszystkich wchodzących w jej skład elementów. Dlatego realny czas życia baterii w samochodzie może być inny niż laboratoryjny test Samsunga SDI.

Może, ale nie musi.

Warto poczytać: Samsung SDI 94 Ah battery cell full specifications

Pan Slepio przetestował samochód swojej Żony:

Właśnie sprawdziłem poziom degradacji baterii w naszym BMW i3 94 Ah 33 kWh, data 1szej rejestracji 07.2018, dziś jest 07.2023, przebieg 77 446 km, pojemność odczytana z menu 29,0 kWh czyli – 0,9 kWh od dostępnej 29,9 kWh, to jest – 3,01% co koreluje z odczytami sprzed 2 lat. Musiałem żonie powiedzieć, że jak tak dalej pójdzie (około 16 000km/rok) to będzie jeździć jeszcze 27 lat do degradacji na poziomie -20%

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 27 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: