Jaguar I-Pace ma dużą baterię o pojemności 90 kWh i obsługuje szybkie ładowanie z mocą do 100 kW. Jednak tam, gdzie nie ma szybkiej stacji ładowania, elektryczny Jaguar mógł się ładować z użyciem wbudowanej 1-fazowej ładowarki o mocy 7 kW. To sporo, gdy do napełnienia jest bateria o pojemności 30-40 kWh, ale mało, kiedy musimy uzupełnić baterię 90 kWh – a właśnie taką posiada I-Pace.

Europejski Jaguar I-Pace: wbudowana ładowarka 11 kW, 3-fazy?

Nasi Czytelnicy spekulowali niedawno, że Jaguar I-Pace wyposażony jest w ładowarkę 1-fazową, ponieważ skierowany jest głównie na rynek amerykański, gdzie gniazdka 1-fazowe o napięciu 240 woltów dysponują bezpiecznikami 80 amperów, co daje maksymalną możliwą do pobrania moc równą 240 * 80 = 19 200 W, czyli 19,2 kW. Tymczasem na niemieckim forum GoingElectric.de pojawiła się wypowiedź użytkownika, który został zaproszony do przejażdżki Jaguarem I-Pace w Zurychu.

> Wodór: drogi, niepraktyczny, z drogimi samochodami i długim tankowaniem [wideo Bjorna Nylanda]

Zapewniono go, że europejski I-Pace otrzyma 3-fazową ładowarkę o mocy 11 kW. Różnica między 11 a obecnymi 7 kW, wbrew pozorom, jest spora. Jeśli nie rozładowaliśmy baterii do końca, 11 kW pozwala na uzupełnienie energii do pełna przez noc, czyli w ciągu 8-9 godzin. Tymczasem 7 kW potrzebuje już kilkunastu godzin ładowania.

Dlaczego lepiej mieć samochód z ładowarką 3-fazową zamiast 1-fazowej?

Przypomnijmy: każdy samochód elektryczny posiada wbudowaną ładowarkę, która zamienia prąd przemienny (AC) ze ściennego gniazdka w prąd stały (DC), którym karmiona jest bateria. Zwykłe domowe gniazdko wytrzyma do 2,3-2,76 kW poboru mocy, dlatego w takiej sytuacji wbudowana ładowarka nie jest ograniczeniem.

Jednak wiele domów dysponuje gniazdem trzyfazowym wykorzystywanym do zasilania betoniarek czy pomp ciepła. Każda faza to osobny przewód pod napięciem. Jaguar I-Pace czy Nissan Leaf mają wbudowane ładowarki 1-fazowe, dlatego wykorzystają tylko jeden przewód. Europejska Tesla czy BMW i3 posiadają ładowarki 3-fazowe, dlatego będą mogły ładować się do 3 razy szybciej, z użyciem pełnej dostępnej mocy:

> Jak odróżnić 1- i 3-fazowy kabel do ładowania samochodu elektrycznego?

Wbudowana w samochód szybka ładowarka 1-fazowa o mocy 6,6-7,4 kW wystarczy, jeśli mamy samochód z baterią 30-40 kWh: po 4-6 godzinach nocnego ładowania uzupełnimy 100 procent energii. Jednak 1 faza może być niewystarczająca, gdy przekraczamy 50-60 kWh, ponieważ czas ładowania do pełna niebezpiecznie zbliża się do 10 godzin, które stanowią wielkość graniczną poświęcaną na odpoczynek.

Dlatego im większa bateria, tym bardziej opłaca się zakup samochodu z ładowarką 3-fazową, jeśli tylko dysponujemy w domu 3-fazowym gniazdem.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: